Wat is de prijs voor het schoonmaken van een vervuilde woning? Een simpele vraag, met een complex antwoord. In dit blog-artikel zullen wij uitleggen hoe de schoonmaak van een vervuilde woning eruitziet en welke factoren van invloed kunnen zijn op de prijs.
Wel of geen woningontruiming
Woningvervuiling gaat vaak gepaard met een woningontruiming, maar niet altijd. Sommige klanten behoeven enkel een reiniging van de woning waarbij er niks of zo goed als niks hoeft worden weggegooid. Het kan ook zo zijn dat het leegruimen van de woning door de opdrachtgever zelf wordt uitgevoerd, waarna wij enkel de schoonmaak uitvoeren.
Indien er een woningontruiming benodigd is dan verdelen wij de opdracht altijd in twee trajecten. Het eerste traject is het (gedeeltelijk) ontruimen van de woning, en het tweede traject is het schoonmaken van de woning.
Hoeveel een woningontruiming gaat kosten is afhankelijk van de opdracht. Een woning waarbij wij 10 m3 aan afval moeten verwijderen uit een eengezinswoning waarbij de afvalcontainer direct voor de deur gezet kan worden zal beduidend minder kosten dan een appartement op de derde verdieping met 100 m3 aan afval dat allemaal via het trappenhuis moet worden verwijderd.
Ook kijken wij naar het type afval. Ligt de woning vol met karton of met boeken? Is alles bedekt onder de bloed, stront, en urine of betreft het enkel een laag stof? Verzamelde de persoon zijn of haar eigen ontlasting enzovoorts.
De exacte kosten kunnen wij in 95% van de gevallen uitrekenen aan de hand van overzichtelijke foto’s van de woning + het adres. Bij grote opdrachten (+/-3 á 4 dagen) of zeer grote opdrachten (1 of 2 weken werk) komen wij na het ontvangen van de foto’s vaak ook langs om de ruimtes te inspecteren.

Wel of geen bijzondere omstandigheden
Nadat er is bepaald of er wel of geen ontruiming benodigd is kijken wij naar bijzondere omstandigheden. Heeft er bijvoorbeeld een overlijden in de woning plaatsgevonden? Is er gerookt in de woning? Is er vocht– of schimmelschade? Is de woning vervuild geraakt door huisdieren enzovoorts.
Dit zijn allemaal belangrijke vragen omdat wij hiermee kunnen bepalen of er naast een algemene dieptereiniging van de woning ook specifieke schoonmaakdiensten benodigd zullen zijn zoals schoonmaak na overlijden, urinegeurverwijdering, nicotineaanslag verwijderen etcetera.
Graad van vervuiling
Nadat er is bepaald of de woning wel of niet ontruimd moet worden, wat voor afval het betreft, en of er bijzondere omstandigheden zijn kan er bepaald worden hoe de woning zal worden schoongemaakt.
Sommige woningen zijn in dusdanig verval geraakt dat schoonmaken niet helpt. Alles moet vervangen en/of gerenoveerd worden. Het kan ook zo zijn dat een woning enkel gedeeltelijk gereenoveerd moet worden of in dusdanig goede staat is dat deze naar een nieuw-staat of zo goed als nieuw staat kan worden teruggebracht.
Op basis van onze ervaring geven wij de klant een advies en stellen een schoonmaakplan op waarvan wij denken dat deze de meeste toegevoegde waarde zal hebben.
Totaalprijs
Met alle informatie bij elkaar komen wij uit op een totaalprijs voor de werkzaamheden. Dit is bijna altijd een all-in prijs waarbij alles zit inbegrepen zoals arbeidskosten, materialen, afvalkosten, voorrijkosten enzovoorts. Duidelijk voor ons en voor de klant.
Laat ons helpen
Ook onze hulp nodig voor het schoonmaken van een extreme situatie? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende prijsopgave. Wij zijn 24/7 inzetbaar door geheel Vlaanderen voor reinigingswerkzaamheden van zwaar vervuilde woningen en huurschade.
Wij werken in opdracht van verhuurders, syndicus, woningverenigingen, sociale verhuurkantoren, notarissen, politie, parket, OCMW, particulieren, families, bedrijven en andere partijen. Wij staan klaar om te helpen, wacht dus geen moment langer. Neem contact met ons op via ons contactformulier, of mail / bel ons direct via info@extremereiniging.be of +32 800 77 090.